Fra Akademiet til Døgnvill
Litt om lederutvikling, litt om samarbeid og litt om nye relasjoner. I dette første innlegget skriver jeg om historien frem til Genzi ble til.
Det er 9. november 2015. 20 sentrale ledere i Storebrand samles til 3 dagers oppstartssamling av et ettårig lederutviklingsprogram i regi av MIL Institute. Spahotellet i Son er badet i sol, og første dagen sparkes igang med en "fish-bowl" øvelse med konsernsjefen i Storebrand. Programmet ledes av de svært dyktige og erfarne Catarina Kentell og Patrick Stähl. De møter gruppen for første gang med en ro og en absolutt tilstedeværelse et er vanskelig å sette ord på. Måten de samspiller og samhandler gir kurset en dimensjon ingen av oss hadde sett for seg at var mulig å være så tilstede i. Om det bare var Catarina og Patrick, fasilitetene på Son, samlingen av fine mennesker eller andre tilfeldigheter som gjorde det er jeg den dag i dag usikker på, men uansett skulle disse novemberdagene vise seg ganske avgjørende for at Genzi nå har sett dagens lys.
Ny start
4 år er gått. Solen skinner fortsatt og stemningen mistenkelig lik dagene i Son. Det er fredag 11. oktober 2019 og vi sitter på Døgnvill på Tjuvholmen og nyter (det vi mener er) en av Norges beste burgere. Vi ser tilbake på hvordan Akademiet hadde ført oss sammen. Hvordan vi i etterkant hadde utviklet samarbeidet mellom IT og salg, hvordan arbeidsoppgaver, prosjekter og samarbeidsarenaer førte til 1:1 samtaler hvor erfaringer ble delt, diskutert og løst. Vi ser tilbake på alt fra morsomme samlinger til hvilke resultater vi har vært med på å skape. Etter henholdsvis 14 og 18 år i Storebrand har begge nå valgt å skrive neste del av karriereboken. Det er da ideen kommer!
Flere likheter enn forskjeller
Samlingene på Akademiet fortsetter. Axel feirer sitt 10-års jubileum i Storebrand og har ansvaret for hele IT-organisasjonen. Jeg har ansvaret for personmarkedet i det som da var Norges raskest voksende bank i privatmarkedet. Vi hadde truffet hverandre ved ulike anledninger gjennom enkelte felles møteplasser, men det måtte noen samlinger med uformell erfaringsutveksling til før det ble klart for begge hvor like ansvarsområdene våre var.
Begge ledet ledere med mange personer i hvert team. Begge hadde strategisk ansvar for utvikling av organisasjonen, og begge hadde operativt ansvar for å implementere de besluttede endringene. Fagene IT og salg lå i bunnen, men å lede slike områder handler mye om å få mennesker til å levere sammen mot felles mål. Det handler selvfølgelig også om at du må ha forståelse for faget og for lover og regler som er knyttet til området du leder. Du må forstå hvilken strategisk retning virksomheten skal, og ikke minst om hvordan det du leverer henger sammen med andre deler av organisasjonen. I tillegg må du ha innsikt nok til gjøre nødvendige tiltak for å effektivisere systemer, arbeidsprosesser og -metoder for å oppnå kommersielle resultater. Og til slutt, og kanskje viktigst av alt, du må evne å forholde deg til hvordan markedet utvikler seg, hvordan dine konkurrenter (både eksisterende og nye) agerer og hvilke behov dine kunder til enhver tid har.
Så hva med ideen?
Både Axel og jeg har i mange år drømt om en dag å starte eget selskap, men når du ikke har noen å starte med, ideen er ikke helt ferdigtenkt og timingen som alltid er krevende er hoppet fra fast jobb stort. Naturlig nok er det derfor ikke mange vi har delt drømmen med heller.
Denne fredagen sitter vi å snakker om alt vi har lært gjennom å jobbe tett sammen på tvers av forretningsområder og kommer inn på drømmen om å starte noe vi brenner for, og som andre kan ha behov for. Vi kommer også inn på hvordan vi kunne fått til enda mer tidligere dersom vi hadde visst det vi vet i dag for 5-10 år siden.
Vi bestemmer oss for at denne gangen skal vi forfølge drømmen. Timingen er der og ideen har så smått begynt å forme seg. Det skal vise seg at med drømmen kommer også masse jobb, ny kunnskap og mange avklaringer. Mulig det blir tema i et senere innlegg?
Utenfor skinner solen fortsatt. For en dag å bestemme seg for å bli gründer!
Comentarios